čtvrtek 17. října 2013

Do středu ostrova

Výhled na El Teide z cesty na Roque Nublo
Druhý den s autem a znovu na cestě :)

I dnes jsme začali jízdu po dálnici směrem na Las Palmas, ale sjeli jsme už v Maspalomas, abychom se přes křivolaké uličky dostali na cestu na sever do údolí Fataga. Musím říct, že jsem ráda, že jsem měla data v mobilu, takže jsme mohli jet podle navigace, protože jinak bychom se v Maspalomas určitě ztratili a tu odbočku nikdy nenašli :(
Údolí Fataga (Barranco de Fataga)

Údolí Fataga je krásné údolí, které místní přezdívají kanárským Gran Canyonem nebo taky údolí palem. Při vjezdu do údolí je větší parkoviště s vyhlídkou. Dál už vede jen úzká křivolaká cesta, kde se člověk často setká s autobusem, takže je vhodné dodržovat místní zvyk a před vjezdem do nepřehledné zatáčky krátce zatroubit. Byli jsme v údolí ráno, jelikož jsme se co nejdříve chtěli dostat do hor, aby nás náhodou nezradilo počasí (což se následně ukázalo jako dobrý nápad!) - slunce tak ještě neozářilo celé údolí, přesto pro ty, co mají rádi hory, je to překrásná podívaná.
Vlevo: údolí nas vesnicí Ayacata, vpravo: počátek cesty na Roque Nublo

Přes vesnici San Bartolomé de Tirajana jsme se dostali až do vesničky Ayacata, kde jsme zahli na vedlejší silnici a vyrazili směrem k parkovišti pro návštěvníky skalního masivu Roque Nublo. Dorazili jsme tam ještě docela brzo (někdy kolem 10:30), a přesto jsme už málem nezaparkovali - ačkoli je nové parkoviště docela velké, bylo skoro úplně plno! Cesta na Roque Nublo je lehkou procházkou - zpočátku je dlážděný chodník, který postupně přechází v lesní stezku, která stoupá vzhůru z nějakých 1 600 m.n.m. až do 1 800 m.n.m.
Vlevo: mraky přelévající se přes Pico de las Nieves, vpravo: skalní útvar Monje (u cesty na Roque Nublo)

Sem tam člověk narazí na rozcestí, ale všechna jsou značená a lze jednoduše poznat, kam se vydat. Ale to je k zabezpečení cesty vše, žádné ochozy, zábradlí ani nic podobného nečekejte, takže doporučuji, zvláště v blízkosti masivu Roque Nublo, si hlídat, kam šlapete.
Roque Nublo

Z plošiny u Roque Nublo byl neuvěřitelně krásný výhled - na západě se nad mrakovou pokličkou tyčila majestátní sopka El Teide na ostrově Tenerife, pod námi posvátná hora Roque Bentayga a na severovýchodě nejvyšší hora ostrova Pico de las Nieves, přes níž se přelévaly mraky, jako když vám přeteče pěna... a tak jsme strávili poledne procházkou a byli rádi za překrásný výhled.
Vlevo: El Teide na ostrově Tenerife, vpravo: Roque Bentayga

Z Roque Nublo jsme si zajeli ještě k vyhlídce na Presa de los Hornos - jezírko (nebo možná spíš mini přehrada) bylo skoro vyschlé, ale byl odtud aspoň výhled na Roque Nublo.
Cruz de Tejeda
Naše další cesta vedla kolem Roque Bentayga, přes Tejedu na "národní vyhlídku" Cruz de Tejeda. Od tohoto místa jsme očekávali víc, než za kolik stálo. Hned vedle cesty je normální kamenný křesťanský kříž, naproti několik restaurací a od velkého parkoviště vede ulička kolem otravných pouličních prodejců. My měli to štěstí, že směrem, ze kterého jsme přijeli, bylo počasí krásné a naopak to, co bylo před námi, byly šedivé mraky, zima a taky několik dešťových kapek.
Obyčejně bývá odpoledne po obědě nejtepleji, ale náš dnešní den byl přesně opačný - ráno jsme odjížděli z příjemných 24°C (9:00) a tady v Cruz de Tejeda a dál to bylo už jen 14,5°C (13:00), abychom se večer vrátili do slunečných 26°C (19:30).
Naší další zastávkou bylo městečko Teror s krásnými koloniálními domky v centru města, s působivým auditoriem i radnicí, a s vřele doporučovanou restaurací, kde jsme se dosyta najedli :) Jop, tohle místo za zastávku rozhodně stálo. Ovšem cesta do tohohle městečka, a pak i z něj, je taky zážitek - je to samá zatáčka, úzká cesta bez středového pruhu a jedno auto za druhým. Tady otevřeně přiznávám, že jsem ráda, že jsem nemusela řídit :)
Teror
Původně mělo být hlavní město Las Palmas předposlední zastávkou, ale protože čas běžel a my nikam nespěchali, tak to nakonec byla zastávka poslední. Napřed jsme dojeli do Veguety, původní staré části města, a zamířili rovnou do katedrály. Ta má sice otevřeno jen dopoledne, ale odpoledne se dá dostat na její věž, která sice není příliš vysoká, přesto je z ní překrásný výhled na většinu města.

Vegueta

Catedral de Las Palmas de Gran Canaria

Historické centrum je plné zajímavých budov, kostelů a zákoutí, ale dnešní centrum města je víc na severu, ve čtvrti Santa Catalina. Tam už je člověk zase zpátky v klasickém dnešním Španělsku.

Santa Catalina

Z Las Palmas už jsme zamířili zpátky do hotelu (přeci jen bylo to ještě hodinu jízdy...), a tak jsme si schovali jednu z místních největších atrakcí ostrova - údolí a jeskyně Guayadeque - na příště...ještě alespoň jednu návštěvu si tento ostrov totiž opravdu zaslouží!

TIPS:
Barranco de Fataga - průjezd po úzké, ale kvalitní silnici skrz údolí Fataga. Je tam hodně silný provoz, jezdí tam i hodně autobusů s turisty (na rozdíl od trasy po západním pobřeží).
Roque Nublo - trasa na Roque Nublo je od bezplatného parkoviště jednoduchou vycházkou, kterou lze zvládnout i v sandálech. Trasa tam a zpátky má do 3,5 km. Za hezkého počasí je vidět Tenerife, Pico de las Nieves i Roque Bentayga.
Cruz de Tejeda - tz.střed ostrova. Kříž je malý křížek na náměstí (u hlavní silnice). Za zastávku stojí hlavně kvůli výhledům, jinak tam kromě jednoho hotelu a pár restaurací nic není. Parkování ihned za značkou Parador Cruz de Tejeda (při cestě od Tejedy) nebo za křížem silnicí vlevo na velké neplacené parkoviště.
Teror - malebná vesnice uprostřed hor. Centrum města stojí za krátkou procházku. Parkování mimo centrum na značených místech.
Las Palmas de Gran Canaria - najít zdarma parkování ve městě není jednoduché, lepší jsou oficiální parkoviště. Hned u Veguety je jedno a u Santa Cataliny jsme parkovali v nákupním centru El Muelle.
Katedrála - La Santa Iglesia Catedral-Basílica de Canarias nebo Catedral de Las Palmas de Gran Canaria se nachází uprostřed staré čtvrti Vegueta. Otevřeno má především dopoledne a pak během mší. Za 1,5 EUR/os. se dá výtahem vyjet na jednu z věží, odkud je výhled na přístav i celé město. Vež má otevřeno do 16:30.