středa 16. října 2013

Kolem dokola okolo ostrova

Už jsme pověstní tím, že si snad na každé naší dovolené půjčujeme auto, takže ani dovolená na Kanárech nebyla vyjímkou. Vždyť jak nejlépe prozkoumat ostrov, než ve vlastním autíčku?
Hned na začátek dám jedno doporučení - rozhodně se nespoléhejte jen na to, co radí cestovní kancelář nebo hotel, ale sami si projděte nabídky autopůjčoven - můžete tak ušetřit nemalé peníze za stejné auto a služby!
Las Palmas z Pico de Bandama
Náš první celodenní výlet byl ve znamení cesty dokola kolem celého ostrova. Střed ostrova a hory jsme si schovali až na druhý výlet. Z Puerto Rica až do hlavního města ostrova, Las Palmas, vede dálnice, takže těch 60 km se dá zvládnout velice rychle a pohodlně. Těsně před Las Palmas jsme sjeli z dálnice a poprvé zamířili do vnitrozemí. Naší první zastávkou byl kráter Caldera de Bandama. 200 metrů hluboký kráter je jen kousek od pobřeží uprostřed vinařské oblasti. A nejlepší výhled na něj i na hlavní město je z kopce, který se tyčí nad kráterem ve výšce cca 550m - Pico de Bandama.
Caldera de Bandama a na jejím útesu golfové hřiště

Od kráteru jsme zamířili do městečka Arucas, především proto, abychom se podívali na tu největší a nejpůsobivější katedrálu na ostrově. Kostel San Juan Batista je černá stavba uprostřed malebného městečka (zdálky bílého) a zvenčí je omračující. Uvnitř se jedná o jednoduchý a nepřeplácaný kostel a za návštěvu určitě stojí. Samotné městečko Arucas je směsí barevných koloniálních domků, které pospolu tvoří křivolaké uličky - nedá se v nich ztratit, ale jsou ideální k malé zastávce v některé z místních kaváren na polední kávičku a sladké nicnedělání...
Katedrála v Arucas
V původním plánu to nebylo, ale nakonec jsme tam přeci vyrazili - řeč je o místní destilérce Arehuecas. Prohlídka samotná je nic moc (zvláště po zkušenostech z Irska a Skotska), ale ochutnávka je zážitek - na baru jsou vyskládané všechny druhy rumu, které Arehuecas vyrábí a k tomu plastové panáky...a každý si má nalít tolik, kolik chce...no, takže když tam přijede banda turistů, tak je pomalu bitka o to, kdo si co nalije :) My jsme se dostali jen ke dvěma rumům, které nás zajímaly - ke dvanáctiletému, který nám moc nechutnal, a k medovému, do kterého jsme se okamžitě zamilovali a hned si lahvinku domů koupili. No jo, vždyť to říkám a přiznávám pořád - jsem rumová slečinka :)
Destilería Arehucas

Z Arucas jsme zamířili přes horskou vesnici Firgas do Gáldaru. Po několikaminutovém bloudění místními jednosměrkami se nám konečně podařilo zaparkovat a vydali jsme se hledat to, kvůli čemu Gáldar navštěvují všichni turisté - pomalovanou jeskyni "Cueva Pintada". Protože je to jeden z největších historických pokladů, je ukryt uprostřed muzea. A do muzea se chodí jen na organizované prohlídky (a v angličtině je jen jednou denně a ve španělštině taky...) a na nás vyšla prohlídka v němčině. Musím říct, že tohle muzeum bylo největším zklamáním, jaké jsem na ostrově zažila. Všechno bylo mnohem hezčí, zajímavější a poučnější než tohle muzeum.
Firgas

Gáldar
Museo de Cueva Pintada, Gáldar

Z Gáldaru jsme se vydali západní stranu ostrova na zpáteční cestu. Nejdříve jsme se zastavili ve vesnici Agaete, o které se říká, že je to jedna z nejkrásnějších vesnic/sídel na Gran Canarii. Vesnice je to pěkná, ale za další zastávku už by nám znovu nestála. Naopak, příště se budeme muset vydat do vedlejší vesničky Puerto de las Nieves - o té všichni říkají jak je krásná a jak se tam dá skvěle koupat v přírodních koupalištích...
Z Agaete jsme zamířili skrz národní park Tamadaba zpět domů...silnice vedoucí skrz park je trochu šílená - samá zatáčka, serpentina, uzká, skály a srázy...ale rozhodně stojí za to. Nabízí dechberoucí výhledy na útesy západní části ostrova. Rozhodně to není cesta pro nezkušené řidiče ani pro lidi se slabým žaludkem. Pokud si člověk chce na chvilku odpočinout, tak se musí rychle rozhodnout, odpočívadla nejsou dopředu značená a nejsou nijak velká. Cesta to není dlouhá, nicméně se nedá jet příliš rychle, takže trochu času zabere. Tyto serpentiny končí ve vesnici La Aldea de San Nicolás de Tolentino. Odtud do Mogánu, první vesnici na pobřeží je to skrz hory a zase samýma serpentinama...takže na druhou půlku cesty je opravdu potřeba silnější žaludek. Za ty výhledy to však stojí!

Naše cesta skončila asi po deseti hodinách, kdy jsme si projeli i turistická centra na západ od Puerto Rica a shodli jsme se, že jsme rádi, že jsme tam, kde jsme :-)
Výlet to byl standardně náročný, dlouhý, ale viděli jsme toho opravdu opravdu hodně...a jeli bychom to klidně znovu :)

TIPS:
PepeCar/Hertz - půjčovna aut v Puerto Ricu hned vedle nákupního centra. Lepší ceny, stejný servis i auta jako jinde.
Pica de Bandama - neplatí se žádné vstupné, parkovné. Parkování v nejvyšší zatáčce. Výborný výhled do okolí i do kráteru.
Arucas - katedrála je zdarma. Destilérka Destilería Arehucas má zdarma prohlídky s průvodcem, ale nejsou časově určeny (takový španělský styl "až přijde průvodce, tak prohlídka začne"). Na konci prohlídky je neřízená degustace místních produktů - je možné vyzkoušet všechny druhy a kolik toho člověk chce. Taky si lze dané rumy koupit v místním obchůdku - rozhodně doporučuji, protože cena je o několik eur levnější než jinde na ostrově (a většinu rumů nejde mimo Kanáry koupit!). Otevřeno říjen-červen: po-pá 9-14, červenec-září: po-pá 9-13, www.arehucas.es
Firgas - krásná miniaturní horská vesnička, která zaujme náměstím a místní kanalizací/akvaduktem
Gáldar - Museo de Cueva Pintada - 6 EUR/osoba , otevřeno září-červen: úterý-sobota 10-18 (poslední vstup v 16:30) neděle 11-18 (poslední vstup v 16:30), červen-září: úterý-sobota 10:30-19:30 (poslední vstup v 18:00), neděle 11-19 (poslední vstup v 17:30). www.cuevapintada.org
Agaete & Puerto de las Nieves - malá vesnička, asi bychom se tam už nezastavili...
Parque Natural Tamadaba - silnice vedoucí skrz park nabízí úchvatné výhledy a rozhodně doporučujeme si ji projet. Doporučujeme cestu ze severu na jih - lze tam sem tam zastavit a pokochat se výhledy. Na konci cesty je vyhlídka "Balcón"