sobota 22. listopadu 2014

Argentina 17: Volání velryb

Tak a pro mě je tu den D. Pokud by se mi ani dnes nepodařilo dostat se k velrybám a nějakou aspoň na chvilku z relativní blízkosti spatřit, pak by bylo na čase se o to po 5 letech přestat snažit...
cesta je dost nudná...
Ráno nám všechno trvalo trochu déle, než jsme čekali, takže jsme vyráželi s 20 minutovým zpožděním a měli tedy docela naspěch. Do parku Península Valdés jsme se dostali docela rychle - vstup je totiž asi 35 km před návštěvnickým centrem (vstup je cca 50 km od centra Puerto Madryn), uprostřed ničeho. Je to jen překážka na silnici, kde člověk musí zastavit a zaplatit. V návštěvnickém centru jsme se zdrželi jen 5 minut, abychom si vzali mapu poloostrova a zjistili, zda "puerto está habilitado", tedy zda je přístav v Puerto Pirámides v provozu. Pak jsme znovu naskočili do auta a pokračovali dalších 27 km až do Puerto Pirámides. Zaparkovali jsme v ulici Primera Bajada a vydali se hledat společnost Peke Sosa, kde jsme měli mít 15% slevu na pozorování velryb. Bohužel pro nás, společnost Peke Sosa sídlí v Segunda Bajada, takže jsme sedli znovu do auta, popojeli (byl to pořádný kus cesty) a v 9:30 vlítli do jejich kanceláře. Naštěstí měli ještě 5 volných míst na vyjížďku v 10:00, takže jsme nelenili, zaplatili a spolu s italským zájezdem se vydali na loď.
Konečně jsem se dočkala :-)
Ta parkovala na souši, takže se do ní nelezlo po molu (molo tady nesmí být, protože je to přírodní rezervace a v celé zátoce se prohánějí velryby a molo by jim nemuselo dělat dobře), ale po žebříku.
Usadili jsme se na zádi, dokud nás průvodkyně naší plavbou neposadila doprostřed lodi na vyvýšené místo, abychom něco viděli. A netrvalo dlouho a my opravdu spatřili velryby. Přesněji mámu s asi 5-6 měsíčním mládětem. Konečně splněný sen!!! Mámy jsou hodně líné, ale mláďáta jsou zvědavá, takže máma zůstala poblíž, zatímco mimčo (asi stejně velké jako naše loď) nás okukovalo zprava a zleva a potápělo se a ukazovalo se. Slečna průvodkyně si brzo všimla, že my chudáci uprostřed lodi pořádně nevidíme, a tak nám u kapitána domluvila místa na špici lodi. Naprosto perfektní místa s úžasným výhledem!

No není velryba absolutně nádherná???

Tohle mládě jsme buď po chvíli omrzeli nebo si ho máma zavolala a my se vydali hledat další velrybu. A během chvilky jsme našli mládě, které bylo neuvěřitelně aktivní - neustále mlátilo ocáskem, válelo se, ukazovalo ploutvičky a vůbec si prostě hrálo.

Stejně jako včera jsme byli schopni tučňáky pozorovat hodiny, tady bychom to vydrželi taky. Ale náš čas na lodi se chýlil ke konci, proto nás kapitán vzal ještě po krásách zátoky - nejdříve na Punta Pirámides, formaci, podle které se vesnice jmenuje, a potom ke kolonii lvounů, kteří tam ale nebyli a nechali na stráži jen jednoho osamělého lvouna.

Vpravo: jak dostat lidi z lodi? Traktorem loď vytáhneme na souš a pak jim přistavíme žebřík :)

Z Puerta Pirámides jsme na Punta Pirámides vyrazili autem. Cesta z návštěvnického centra do vesnice je jediná asfaltová na celém poloostrově, takže jsme opět sjeli na ripio... Zastavili jsme na vyhlídce Mirador Ballenas, odkud je vidět celá zátoka a dají se pozorovat velryby. O dalších 400 metrů dál je další vyhlídka. Zpočátku na ní není nic vidět, ale tím se člověk nesmí nechat zastrašit a musí pokračovat, pak totiž konečně zahlédne kolonii lvounů.

Mirador Ballenas a výhled na zátoku velryb

My měli štěstí - bylo kolem poledne a samci měli chuť. Ovšem podle všeho ne na dobrou rybičku, ale na svou drahou...takže oba přemlouvali své ženušky k sexuální aktivitě. Byla to sranda a vydrželi jsme je pozorovat přes půl hodiny, než jsme vyrazili dál.

...předjelo nás auto...
Nasedli jsme do auta a pokračovali v průzkumu poloostrova. A cesta byla opravdu náročná... užívali jsme si výhody rozvrzaného auta na ripio cestě. Asi po 5 km od silnice do Puerto Pirámides jsme odbočili doleva směr Punta Norte a přes 30 km jeli rychlostí tak 30-40 km/h. Jediné co jsme viděli byla pampa, pustina, pampa a pustina. Sem tam jsme zahlédli i nějakou lamu a kousek před odbočkou na Caletu Valdés jsme po pravé straně zahlédli velkou narůžovělou Salinatu (solnou pláň). Odbočili jsme doprava a po dalších 30 km dorazili ke Caleté Valdés. Tam jsme napřed zastavili v Pingüineře - malinké vyhlídce na tučňáky magellanské, ale se včerejším výletem na Punta Tombo se to nedalo srovnat...
Tučňáci magellanští

Za dalších 5 km směrem na jih jsme zastavili na Punta Cantor. Další zajímavá vyhlídka tohoto poloostrova. Je tam 1,5 km dlouhá naučná stezka, která začíná u vyhlídky na skalnatou pláž plnou válejících se rypouší sloních. Lvouni jsou srandovní a akční, ale rypouši jsou takové velké tlusté válečky, které jen leží a válí se...ať už na pláži nebo ve vodě. Jejich přesun sice sranda je (vypadá to jako žížala píďalka), ale jelikož je to pro ně moc náročné, tak se o to moc nepokoušeji. :-)

Rypoši sloní

Na naučné stezce jsme kromě rypoušů potkali pštrosa se spoustou malinkých pštrosat, nejrůznější ještěrky všech barev, další tučňáky a pásovce! Krásně před námi utíkal :-)
Pštros s mláďaty

Vpravo: pásovec!

Vlevo: caleta, vpravo: tučnáci magellanští

Nechtěli jsme se vracet stejnou cestou, tak jsme místo toho zamířili na jih, směrem na Punta Delgada (i když jsme věděli, že tam nás nepustí, protože to je uzavřená oblast jen pro hosty hotelu). A byla to zbytečná, dlouhá a hrozná cesta. Kromě dvou dalších solných plání (které byly dost daleko od silnice a na soukromém pozemku), spousty lam a ptáka Martinety (který byl všude :-)) jsme nic neviděli, ale za to strávili spoustu času zbytečně v autě.
Vlevo: růžové solné pole, vpravo: menší stádo lam

Vlevo: Martineta s mláďaty, vpravo: lama na cestě (a ano, takto vypadalo naše předni sklo po celodenní jízdě po ripio cestách)

A domů to bylo ještě daleko... dnešní den byl super a naprosto nezapomenutlný. Miluji velryby a chci je vidět ještě a ještě a ještě...

TIPS:
NP Península Valdés - vstupné 160 pesos/os. + 12 pesos/auto pro 4 osoby (ale to, že nás v něm bylo 5 nekontrolovali...). Z Puerto Madryn doporučejeme jet po RN3 a pak odbočit na silnici 2 (pokud byste jeli po silnici 2 rovnou z Puerto Madryn, pak je to až na úroveň napojení na RN3 ripio cesta a zabere vám spoustu času ji projet). Vjezd do parku, kde se i platí vstupné je přímo na silnici 2 uprostřed absolutního ničeho. A k návštěvnickému centru je to potom ještě několik kilometrů. V návštěvnickém centru má smysl se zastavit kvůli 2 věcem: dají vám mapu poloostrova a řeknou vám, kdy je příliv a tedy největší šance vidět na Punta Norte kosatky.  www
Pozorování velryb (španělsky Avistaje de Ballenas) - 570 pesos/os. ve společnosti Peke Sosa, 2da Bajada al Mar (předposlední dům nalevo), Puerto Pirámides. Když přijedete do Puerto Pirámides a uvidíte silnici směřující dolů k moři, tak to je 1ra Bajada al Mar, kde jsou další 3-4 společnosti, které vás odvezou na velryby. Na ulici 2da Bajada je potřeba pokračovat podél moře - je to jediná asfaltová odbočka doprava :) Peke Sosa nemá nejmenší lodě, ale ani největší. Pozorování velryb trvá cca 1,5h. Podle tamních pravidel smí k jedné velrybě připlout najednou maximálně 2 lodě, takže pokud už 2 lodě nějakou velrybu okukují, ta vaše si musí najít jinou velrybu. Jelikož jsme si půjčili auto u Rent a Car Patagonia, měli jsme u Peke Sosa 15% slevu. www
Mirador Ballenas - cca 5 km od Peke Sosa (konec ulice Segunda Bajada/2da Bajada). Zdarma, cesta je ripio.